سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند می فرماید : گفتگوی علمی در میان بندگانم دلهای مرده راحیات می بخشد؛ آن گاه که در آن به امر من برسند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

زیست شناسی

·        پوشش گیاهی:مهمترین پوشش گیاهی این منطقه خرما می باشد که به صورت نخلستان های وسیع در جلگه ها ودشت ها خود نمایی می کند ومناظر زیبایی را به وجود اورده است.علاوه برنخلستان های،گیاهان ودرختان دیگری نیزدر این منطقه به طور پراکنده وجود دارند

 

کهور:kahur-درختی است بزرگ که ارتفاع ان به10تا15متر می رسد با عمر طولانی که حتی حدود یکصد سال عمر دارد وتنها در منطقه(توکهورجغین)به صورت انبوه دیده می شود.

گز(گز شاهی-گزکوهی)gaz:درمسیرو بسترشنی رودخانه ومسیل به صورت انبوه یا پراکنده دیده می شود.

کنارkonar-(درخت سدر)درختی است چند ساله دارای میوه خوراکی به شکل زالزالک وخاردار.

خرزهره xarzahraدرشاخه های اصلی وفرعی رودخانه رودان وجغین دیده می شود.

خارشتر یا آدورador-خارشتریا ادورکه برای تالیف شتر از ان استفاده می شود.در فصل تابستان نوعی( کپر)آدور بند درست می کنند که اب بر روی ان پاشیده وبسیار خنک می شود و نقش کولر ابی رابازی می کند.

گونgown-این درخت در نواحی کوهستانی وارتفاعات بیش از50متروجود دارد.

تجteg-در نواحی کوهستانی وارتفاعات بیش از500متر وجود دارد.

گونه های دیگری از درختان:اسکمبل{که میوه خوراکی دارد}jam.کرگز-شهگز-کرتkarat-کرگkarg-پوزیلگ{که مصرف خوراکی و دارویی دارد و از ترشی نیزدرست می کنند}-شهرsohr-شهنرshahnar-شمsham-هورشhuresh-کرتسkartos-درگdereg-تجtej-بوهنگbohang-دهیرdeher-گارم زنگیgaromzangi-پرنگparang-ناگردnagerd{که از ان عرق خوراکی می گیرند ومصرف دارویی دارد}-خیشورگxisvarg-گیشgish-بن بلوساخbanbalosax-کاشkash-کسورkasur{که دانه ان خوراکی است}-کسودنگkasudang-ارشکaresk-جرjar-جوچchuch-پودنهpudena-مصرف دارویی دارد.-گن سگاهوgonsagahu-لمبوتورگوlombotorgo-مرپین morpain-بیدbid-جازگgazeg-زنتازگzentazeg-مورتmort-درمنهdormena-مصرف دارویی دارد.

 باغ های میوه: (نخیلات):خرما از جمله درختانی است که با اب و هوای گرم سازگار است و در اکثر نقاط این شهرستان در سطح وسیعی کشت گردیده است.این درخت حداکثر20تا25مترارتفاع دارد.دارای برگهای بزرگ و خارهای بلند وتنه استوانه ای باریک می باشد.

1-ال مهتری:از اواخر واوایل تیر شروع می شود که در صورت وزش آتش باد زودتر رسیده می شود.

2-مرداسنگ:در اواخر تیر و مرداد رسیده می شود.نوعی ازانرا با شیره مخلوط می کند که به نام خرما شیره معروف است وارزش و مرغوبیت بیشتری دارد.

3-هلیلی:رطب و خرمای ان از نمونه های یاد شده مرغوب تر است و مهم ترین نوع و اخرین محصول خرما می باشد.

 

(مرکبات)یکی دیگر ازمحصولات درختی شهرستان انواع مرکبات از قبیل:

پرتقال،نارنگی،گریپ فروت ولیمو ترش است.از محصولات درختی این  شهرستان می توان :انبه،موز،اووکادو،گارم زنگی،جم،انگور وتوت فرنگی نام برد.

(صیفی جات): سبزی ها وجالی وصیفی کشت اصلی منطقه رودان را تشکیل می دهد.کشت اناع گوجه فرنگی،خیار،خربزه،بادمجان،کدو،هندوانه،پیاز،انواع سبزی ها معمول است.

(غلات):کشت انواع غلات به ویزه گندم وجو وهمچنین سایر محصولات زراعی ازقبیل : ذرت،ماش ،حنا ،ارزن واز قدیم در شهرستان رایج بوده است.

 




گروه آموزشی زیست شناسی رودان ::: شنبه 86/12/11::: ساعت 1:47 صبح