سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[پیمان] دوستی را نگه دار، گرچه دیگری آن را نگه ندارد . [امام علی علیه السلام]

زیست شناسی

آشنایی با جهانی که در ان زندگی می کنیم وکشوری که در ان زندگی می کنیم وکشوری که تعلقات دینی و دنیوی ما وابسته است و استان و شهر و روستایی که در ان سکونت گزیده ایم بر همه ما واجب است.

رودان منطقه ای سرسبز و خرم و ابا د با7000 کیلو متر مربع وسعت در جنوب شرقی ایران و در فاصله110 کیلو متری بندر عباس واقع است. مردم رودان مردمی مقاوم و مبارز هستندو در طول تاریخ علاوه بر مصائب طبیعی که دچار ان شده اند. درگیر جنگ و ستیزبا استعمار گران عرب از ناحیه مسقط عمان و خاندان قوام الملک شیرازی نیز بوده اند

گذشگان ما متاسفانه به علت درگیری کمتر دست به قلم ونگارش برده واز منطقه رودان چیزی ننوشته اند.بر نسل امروز واجب است دامن همت به کمر زده وانچه در توان دارد برای معرفی زادگاه خود بکوشد در این تحقیق منحصرا رودان(دهبارز)و حومه های نزدیک ان مد نظر بوده و به دهستان های دیگر رودان به طور گذرا اشاراتی شده است

مردمان خطه رودان که سرسبزی بهشت جنوب را بامسمایی وگوارایی آبش یدک می کشند، هماره در ستیز با استعمارگران عرب از ناحیه مسقط عمان وخاندان قوام الملک شیرازی تمام بار مقومت وصبر ومبارزه را بر دوش کشیده اند وبا پشتکار وجدیت ، سامان رودان را از گزند هجوم واستیلای اغیار آزاد ساختند.

نام پیشین رودان «رودکان» برگرفته از وجود رودهای بسیاری است که جلوه های طبیعی و توانمندی های زیستی این منطقه را رونقی ویژه بخشیده اند. شهرستان رودان، با پهنه ای حدود 5/2744 کیلومتر مربع، در شمال خاوری استان هرمزگان، قرار دارد و بلندی آن از سطح دریا حدود 192 متر است. این شهرستان از سوی شمال به استان کرمان و شهرستان حاجی‌آباد، از خاور به استان کرمان، از باختر به شهرستان بندر عباس و از جنوب به شهرستان میناب محدودمی شود. شهرستان رودان از نظر اقلیمی دارای آب و هوای گرم وخشک بوده و بلندی آن از سطح دریا 200متر است. فاصله این شهرستان با کرانه، موجب شده یکی از نقاط خوش آب و هوای استان هرمزگان به شمار رود. بیش ترین درجه حرارت در تابستان 3/44 و کم ترین آن در زمستان 3 درجه سانتی گراد بالای صفر و میانگین دمای سالانه آن در سال 1374 هـ . ش، 2/27 درجه سانتی گراد بوده و میانگین بارندگی آن6/471 میلی مترگزارش شده است. در شهرستان‌رودان به دلیل‌آب‌و‌هوای‌مناسب،باغ‌داری‌وپرورش درخت خرما و مرکبات(لیموترش ) رواج بسیاری دارد، تا جایی که لیمو ترش به عنوان فرآورده پایه منطقه به شمار می رود. 7 هزار و پانصد هکتار از زمین های این ناحیه زیر کشت لیمو ترش است و سالانه 120 هزار تن لیمو ترش تولید می شود. در سال های اخیر، گونه ای از درخت لیمو ترش، در شهرستان رودکان شناسایی شده که بدون خار هستند. این نوع درخت کار برداشت را برای کشاورزان آسان کرده و از شکسته شدن سر شاخه های جوان و افت محصول سال بعد جلوگیری می کند. این گونه جدید لیمو ترش « رودان لایم» نام دارد که به تایید موسسه تحقیقات مرکبات کشور رسیده است و بر روی گونه جدید تری به نام «امیر لایم » نیز تحقیقاتی به عمل آمده است. فرآورده های کشاورزی شهر دهبارز از شهرستان رودان گندم، جو، کمی برنج، سبزی و جالیز بوده و خرما و مرکبات این ناحیه از مرغوبیت ویژه ای برخوردار است. در این شهرستان دامداری و پرورش دام و طیور به شیوه سنتی انجام می شود. از جمله صنایع دستی این شهرستان صنعت حصیربافی است که از قدیمی ترین صنایع دستی این شهرستان محسوب می‌شود در واقع می توان گفت قدیمی ترین صنایع دستی استان هرمزگان است که با استفاده از شاخه برگ نخیلات در تمام آباد‌ی‌های این شهرستان ساخته می‌شود.

حدود و مساحت:شهرستان رودان به فاصله110 کیلو متری از مرکز بندر عباس قرار دارد.این شهرستان از شمال غرب به شهرستان بافت,ازشمال به شهرستان جیرفت,وازمشرق به شهرستان کهنوج ,وازجنوب شرق وجنوب به شهرستان میناب و از غرب به شهرستان بندر عباس محدود است.

·        وسعت:وسعت شهرستان رودان حدود7000کیلو متر مربع که 98/4کل مساحت استان هرمزگان را در برگرفته است.طول این شهرستان از شمال به جنوب نزدیک به120کیلومتر و عرض ان حدود60 کیلو متراست.مرکز ان شهر(دهبارز)است که372 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

 

·        مختصات جغرافیایی: رودان دارای4بخش و2 شهر و9دهستان است:

بخش مرکزی : شهر دهبارز,دهستان اب نما,فاریاب,راهدار

بخش رود خانه : دهستان رود خانه,رود خانه بر,مسافر اباد

بخش بیکاه : دهستان بیکاه,برنطین

بخش جغین : دهستان جغین جنوبی,جغین شمالی




گروه آموزشی زیست شناسی رودان ::: شنبه 86/12/11::: ساعت 1:31 صبح